2014. július 25., péntek

Keresztény gyorstalpaló keresőknek és ateistáknak

A kereszténység könnyen elmagyarázható a hitet elutasító, vagy Istent őszintén kereső, de nem találó embereknek. Valamennyi alternatívánál jobb világnézet, és irányadó minden jó érzésű ember számára, a következő okok miatt.

1. Az istenhit lényege a külső erkölcsi viszonyítási pont: elfogadom, hogy vannak kötelező szabályok, amelyek betartását nem én, hanem egy külső - nota bene: becsaphatatlan - tekintély értékeli. Ezzel elkerülöm a racionalizálást, az erkölcsi önigazolást. A személyiségünk arra hajlamosít, hogy mindig azt tegyük, ami eszünkbe jut, és utána kitaláljunk rá valami jól hangzó ürügyet. Isten (a külső viszonyítási pont) ezt megnehezíti. Nem teszi ugyan lehetetlenné, mégis ez a legjobb, ami a gyakorlatban elérhető. Egy Isten nélküli utópikus társadalom rövid úton megbukik, mert a vezetői külső tekintély híján nagyon hamar elzüllenek, és minden gonosztettükre (az önzésükre, kapzsiságukra, igazságtalanságukra) képesek kitalálni valami ürügyet. Ezért van szükség Istenre, más megközelítésben egy Isten tulajdonságaival jellemezhető metafizikai tekintélyre.

2. Isten tulajdonságaiból adódik a következményetika: a szándéketika a cselekvő szándéka szerint értékel, a következményetika pedig az eredmény alapján. Ameddig a szándékból megfelelő eredmény lesz, addig nincs gond. Ha a jó szándék rossz eredményre vezet, akkor viszont gond van, és közösségi szinten a naiv jó szándék ritkán vezet jó eredményre. Jó eredmény következményetikával érhető el. Isten mint a világ ura, mindenható, mindentudó, mindent átlátó lény következményetikát használ. Nem csak jót szándékol az embernek, hanem jó eredményt is ér el. Aki Isten útját keresi, az szükségképpen következményetikailag kezd gondolkodni, a maga és az egész emberiség javára.

3. Az istenhit legfejlettebb formájára Jézus, a zsidó Messiás tanította az emberiséget, miszerint "szeresd embertársadat, mint önmagadat". Ez szimmetrikus és pozitív etika, szemben az elfogult, klánban, törzsben gondolkodó aszimmetrikus etikákkal,  valamint az összes alternatív erkölcsi rendszerrel. Akinek gondja van Jézus személyével (pl. mert zsidóként elvileg és érzelmileg el van tőle tiltva, vagy nem fogadja el, hogy történelmi személy volt) az is méltányolhatja a szimmetrikus pozitív etikát. Nincs a világon egyetlen más vallás/világnézet sem, amelyik szimmetrikus pozitív etikát tanítana. A kizárólag a kereszténységben megtalálható szimmetrikus pozitív etika a demokrácia, a jogállamiság és a társadalmi igazságosság alapja.

4. Jézus földi sikert parancsolt a követőinek: tegyetek a tanítványommá minden népet. Mindezt természetesen kényszer és fegyveres hódítás nélkül kell elérni, ami azt jelenti, hogy a keresztényeknek olyan vonzóan sikeresnek kell lenniük itt a földön, hogy mindenkit lelkesítsenek Jézus követésére. Ez testi-lelki jólétet jelent, és kizárja a kereszténység földi sikerrel nem járó változatait.

Aki a fenti négy pontot megérti, az hagyományos értelemben vett hit nélkül is sikeres lesz a földön, azaz földi szempontból egyenrangú a hívő keresztényekkel. A keresztény hit tételes elfogadása örök életet ígér, ez lehet magánügy, különösen mivel Istenre tartozik, és nem a keresztények hatáskörébe. A négy pont elfogadása viszont földi jóléti kérdés, azaz közügy. A kereszténység az egyetlen világnézet, amely békés demokráciát, jogállamiságot, társadalmi igazságosságot, emberi jogokat, egyéni és közösségi testi-lelki jólétet biztosít. Aki ezekre törekszik, az vegye fel a keresztséget, vagy fogadja el az Isten tulajdonságaival jellemezhető külső erkölcsi tekintélyt, a szimmetrikus pozitív etikát és a vonzó békés földi példamutatás parancsát.

Aki nem szeretne testi-lelki jólétet a földön, nem akar demokráciát, jogállamiságot, társadalmi igazságosságot és emberi jogokat, az problémás ember - nem a hit vagy a kereszténység hiánya miatt, hanem köztörvényes értelemben.

19 megjegyzés:

  1. Igazán segíthetnél a keresőknek és az ateistáknak azzal, hogy Böjte Csaba "földi sikerének" és "testi-lelki jólétének" példáján keresztül fejted ki, miért döntenek rosszul, ha tovább halogatják keresztény értékrend átvételét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha Böjte Csaba típusú embereket szeretnék sorozatgyártani, akkor ez jó ötlet lenne. Azonban nincs ilyen szándékom, nem lehet Böjte Csaba típusú embereket sorozatgyártani. Erre nincs recept.

      A Böjte Csaba által megélt kereszténység nem arról szól, hogy hú de előnyös. Van, aki közvetlen felszólítást kap, és nem tehet mást, mint hogy engedelmeskedik. Millióból talán egy ember, ha akad efféle. Böjte Csaba csoda és misztérium, nem sablon.

      Én azt a tömeget próbálom megszólítani, amelynek komoly gondja van a kereszténység gondolatával és társadalmi jelenlétével. Ez a poszt nekik szól, segít ráhangolódni a kereszténység logikával befogadható értelmére, de nem ígérek hitet logikán keresztül.

      Törlés
  2. "a keresztényeknek olyan vonzóan sikeresnek kell lenniük itt a földön, hogy mindenkit lelkesítsenek Jézus követésére" Böjte Csaba ezek szerint úgy sikeres és él jólétben, hogy közben nem vonzó a sikere, és nem lelkesít követésre? Akkor mi alapján nevezed "sikeres, jólétben élő" embernek, ha nem tartod követendő példának? Szórakoztató, ahogy időről-időre összeomlik a logikai műremeked: :)

    VálaszTörlés
  3. "nem ígérek hitet logikán keresztül" valóban nem, értékelem az őszinteségedet. Hibás alapokon álló logikát ígérsz hit helyett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, hogy ellenőrzöd a logikát, az csak használ az ügynek. Ha jobb logikát tudsz felvonultatni, ne foszd meg tőle az olvasókat.

      Böjte Csaba szerintem sikeres, testi-lelki jólétben él, és követésre lelkesít. Csakhogy neki más a karizmája, mint egy átlagos kereszténynek, ezért nem vele példálózom. Gondolj bele, hogy Böjte Csaba kb. 1000 alkalmatlannak mutatkozó szülő helyett dolgozik. Átlagos esetben erre nincs szükség.

      Az átlagos keresztény elég, ha maga mellett a saját családjának biztosítja a testi-lelki jólétet, ettől fog testi-lelki jólétben élni az egész emberiség.

      Törlés
  4. "Csakhogy neki más a karizmája, mint egy átlagos kereszténynek" - Csakugyan? Tehát nem a hite mély, hanem karizmája van? Reszketsz a hittől, mint a nyárfalevél, most éppen karizmának nevezed. A logikád amúgy nem szorul ellenőrzésre. Ha valaki komolyan odafigyel a szavaidra, azonnal észreveszi a gubancokat. Ha hitre építenéd a logikádat, nem dőlne össze.

    Böjte Csabával így érvelnék: tanuld meg tőle a bűnös ember alázatos hitét, és a terheid - a feladataid - könnyebbé válnak. Adj hálát Istennek, hogy szolgálhatod, és fogadd el sikernek az általad segített emberek örömét. Ezek után méltán várhatod, hogy követőid lesznek, és Jézus tanítása továbbterjed.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gyuri, Böjte Csabának olyan hite és karizmája van, amilyen keveseknek. Én nagyon nagyra tartom ezért.

      Nekem a logika a karizmám, azt használom az emberiség előnyére. Ha belegondolsz, Böjte Csabára egy többségében keresztény társadalomban semmi szükség, hiszen egy többségében keresztény társadalom nem bánik úgy a gyerekeivel, hogy ők Böjte Csaba otthonában kössenek ki. A keresztények tisztességgel felnevelik a saját gyerekeiket, sőt a problémás rokonok gyerekeit is.

      Egy többségében keresztény társadalom célja tehát nem az, hogy több Böjte Csaba legyen, hanem hogy az egyetlen Böjte Csabának kevesebb feladata legyen, és átlagos életet élhessen, mert nem kell mások társadalomszennyezését feltakarítania.

      A nem keresztények számára Böjte Csaba jó szórakozás két szappanopera és egy horoszkóp között, de ettől nem jön meg a kedvük a kereszténységhez. Épp ellenkezőleg: azt gondolják, hogy itt van egy munkaköri leírása szerint szent ember, aki elvégzi helyettük a munkát, tehát semmi gond, élhetnek úgy, ahogy eddig. A kedvük attól jön meg a kereszténységhez, ha sok millió keresztény jólétén keresztül észreveszik Jézus tanításának a (mellesleg) földi jóléti eredményességét.

      Ez rajtunk múlik, többek között rajtam és rajtad. Te testi-lelki jólétben élsz, és vállalod a kereszténységedet a világ előtt, hogy kedvet csinálj hozzá a többi embernek?

      Törlés
  5. "Te testi-lelki jólétben élsz, és vállalod a kereszténységedet a világ előtt, hogy kedvet csinálj hozzá a többi embernek?" - Igen, Laci, így igyekszem élni, és a bűnösségemet is vállalom. Te vállalod a bűnösségedet? Nem igyekszem vonzóvá tenni a keresztyénséget minden áron, mert szükségtelen. A keresztyénség keskeny út, ami nem azt jelenti, hogy könnyű út. Ha mást sugallsz az embereknek, és földi jóléttel csalogatod őket, becsapod őket, mert nem a lényeggel csalogatod őket. Aki nem fogadja el Isten ajándékát, mert ettől nem elég vonzó neki a keresztyénség, nem kell, hogy keresztyén legyen. Másképp pedig nem lehet az.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vállalom a bűnösségemet, de nem kéjelgek benne. A bűnösségkoncepció lényege, hogy bármilyen okos vagy, akkor is Isten a főnök, és nem te, ennyi. Felesleges, sőt félrevisz a "bűnösségbe" ennél többet belelátni.

      A keresztyénség keskeny út - volt Jézus idejében a judaisták számára. Ez az üzenet ugyanis nekik szólt. A gójok számára az az értelme, hogy nem érvényes a "kinek a pap, kinek a papné" szemlélet, nincs Keresztyénség Light, mert az ezoterizmus.

      Ez nem azt jelenti, hogy kereszténynek lenni nehéz. Könnyebb Jézus tanítása szerint időben felvállalni az akkor és ott adódó feladatokat (magunkra venni a keresztet), mint lazsálni, és hirtelen felébredve kapkodni az elszalasztott életlehetőségek után. Jézus erre tekintettel is mondja, hogy "én igám könnyű, az én terhem édes". Határozottan kijelentem, hogy hamis, félrevezető azt állítani, hogy a kereszténység egy keserves, rögös küszködés lenne. Ez nem igaz. Ha te annak érzed, akkor alapvető életreformra és szemléletváltásra lehet szükséged.

      Inkább arról van szó, hogy a rosszul értelmezett kereszténység nem csak buta és következetlen, hanem kontraproduktív is. Nem csoda, ha ép eszű ember nem kér az ilyenből. Fáj a fejed? Húzd ki a sütőből, és zárd el a gázt. :) A tényleges kereszténység testi-lelki jóléthez vezet, és buta az, ráadásul önmaga és szerettei ellensége, aki nem kér belőle.

      Törlés
  6. "A bűnösségkoncepció lényege, hogy bármilyen okos vagy, akkor is Isten a főnök, és nem te, ennyi. Felesleges, sőt félrevisz a "bűnösségbe" ennél többet belelátni." - A bűnösség morális kategória, nem "okoskodás - nem okoskodás" kategória. Bármilyen okos vagy, bűnös vagy, romlott vagy, még te is. Biztos nem könnyű falat ez neked, de ez a keskeny átjáró, a "rögös küszködés" része. Fájdalmas magaddal szembenézned, érthető, hogy viszolyogsz. Bűnös emberi reakció.

    "hamis, félrevezető azt állítani, hogy a kereszténység egy keserves, rögös küszködés lenne. Ez nem igaz." - szerintem sem.

    "Ha te annak érzed, akkor alapvető életreformra és szemléletváltásra lehet szükséged." - Tehát fogadjam el, hogy Isten a főnök, ahogy te is, és ne okoskodjak annyit?

    "a rosszul értelmezett kereszténység nem csak buta és következetlen, hanem kontraproduktív is. Nem csoda, ha ép eszű ember nem kér az ilyenből" - hajrá, alapíts az ép eszűekből egy jó kis gyülekezetet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én az egyetemes kereszténységről beszélek, nem valamiféle "jó kis gyülekezetről". Jézus világi értelemben is sikeres kereszténységet tanított, ezt igyekszem a magam életében felmutatni, remélve, hogy ragadós a példa.

      A Miatyánkban azért imádkozunk, hogy "jöjjön el a Te országod, legyen meg a Te akaratod, amint a mennyben, úgy a földön is". Ez annyit jelent, hogy mindennapi imánkban kérjük, hogy az egész földön alakuljon ki egy önkéntesen működő, keresztény többségű társadalom, és váljon irányadóvá az egész emberiség számára.

      Egy lúzer típusú, világból kiszálló kereszténység sosem válik irányadóvá az emberiség számára, különösen nem az iszlám és a szekularista konkurencia árnyékában, így aztán világos, hogy földi értelemben is sikeres keresztényekre van szükség Jézus tanításának életre váltásához.

      Tedd fel magadnak a kérdést: mindent megfontolva jobban járnék kereszténység nélkül? Ha igen, felejtsd el a "kereszténységedet", mert az nem Jézus szerinti, és légy az, amivel szerinted jobban jársz.

      Ha őszintén azt tudod magadnak felelni, hogy a kereszténységgel igenis jobban jársz, mint bármi mással, akkor ne kéjelegj a bűnösségedben, ne vonulj félre, hanem hirdesd a háztetőkről, hogy keresztény vagy és ezért sikeres, hogy minél többen kövessék a példádat.

      Törlés
  7. "Ha őszintén azt tudod magadnak felelni, hogy a kereszténységgel igenis jobban jársz, mint bármi mással, akkor ne kéjelegj a bűnösségedben, ne vonulj félre, hanem hirdesd a háztetőkről, hogy keresztény vagy és ezért sikeres, hogy minél többen kövessék a példádat."

    "Megtanultam, hogyan nézzek szembe bármikor, bármilyen helyzettel, mert mindenre van erőm Krisztus által, aki megerősít!" (Filippi 4, 13) - Ez a keresztyén siker, és nekem bejön. Gyere, kövess, szívesen elmondom neked, hogy kell csinálni. Na, vajon kedved kaptál, Laci, vagy már minden sikert elértél? :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tekintem versenynek a kereszténységet, ám amit írsz, az nekem úgy hangzik, hogy nem vagy ugyan sikeres, de a "kereszténységedben" el tudsz bújni a világ bajai elől.

      Nos, ez nem kereszténység, így nem lesz általad keresztényebb a világ. Nézz ezzel szembe, és találj ki valami jobbat, kövesd Jézus tényleges tanítását az Evangéliumok szerint.

      Törlés
    2. "nem vagy ugyan sikeres" - A te mércéd szerint nyilvánvalóan nem.

      "a "kereszténységedben" el tudsz bújni a világ bajai elől" - Oldd meg a világ bajait a tiéddel, és máris előbújok.

      "ez nem kereszténység, így nem lesz általad keresztényebb a világ" - Nyilvánvalóan nem, de vagy te, aki mutatja az irányt, és halad, legalább a saját örömére.

      Amit talán érdemes fejben tartanod egy magamfajta lúzertől: akármennyire szorítod magadhoz a maszkodat, újra le fogod venni, és újra látszik majd, hogy kit takar.

      Törlés
    3. Mint említettem, nem indulok ellened 100 méteres kereszténység futamban, egyszerűen az Evangéliumokat igyekszem életre váltani. Neked is ezt javaslom.

      Törlés
  8. Hát persze, hogy az Evangéliumot igyekszel életre kelteni. Hogy is felejthettem el? Azért szép mondat a maszkodon. Ügyelj a többire is.

    VálaszTörlés
  9. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Életre váltani... azaz megvalósítani az Evangéliumokban foglaltakat az életemben, és az életem során a világban. Erre törekszem, és nyitott maradok a kritikára - természetesen a tőled érkező kritikára is.

      Törlés
  10. Ezzel a négy ponttal nem ragadtad meg a kereszténység lényegét. Ez a négy pont a vallások többségére nagyjából igaz. Így valójában annyit mondasz, hogy a vallás hozzájárul a társadalmi igazságossághoz és stabilitáshoz, ezért egy vallásos társadalom nagyobb testi-lelki (nem anyagi!) jólétet biztosít az embereknek. Ez így igaz is, teljesen rendben van a dolog.
    De mivel a kereszténység lényege nem erről szól (bár ez is fontos része a tanításnak), így nem helyénvaló a cím. Inkább valami ilyen címet kellene adni ennek az írásnak: "Miért fontos a vallás a társadalom jóléte szempontjából"

    VálaszTörlés