2011. március 28., hétfő

A Ford-sztori tanulságai

Ezt is beküldtem Fidesz bácsi levelesládájába.

2000 táján a Ford nagyképűen úgy döntött, hogy a hibrid autó komolytalan japán bóvli, magára valamit adó amerikai autógyár ilyet nem fejleszt. Különben is, látszólag rendben voltak a profitadatok. Csakhogy a Toyota Prius hamarosan bestseller lett, a Ford pedig -- hibrid alternatíva híján -- lépéshátrányba került. 2005-re megroggyant a nyereség is, 2006-ban pedig félreállt Bill Ford, az alapító dédunokája, és válságkezelő vezérigazgatót hoztak be. A hagyományos modelleket teletömték műszaki újításokkal, leárazták őket, így nagy nehezen elkerülték az összeomlást. Közben gőzerővel igyekeztek behozni a hibrid technológia terén felhalmozódott lemaradást. Sikerült: a 2010-es Detroiti Autóvásáron év autója címet nyert a Ford Fusion hibrid. Azért ismertetem az esetet, mert számos tanulsággal szolgál a hirtelen megroggyant népszerűségű Fidesz-KDNP kormány számára.

1. Nem minden a rövid távú profit. Ha a Ford időben felméri, mi várható 2-3-4 év múlva, megúszhatta volna a stresszes éveket. A Fidesz-KDNP esetében sem minden a rövid távú népszerűség. Ha megértik a népszerűséget alakító logikát, elkerülhető lett volna a 30%-os népszerűségi küszöb alá süllyedés. A népszerűséget persze 2,5-3-szor nehezebb visszaszerezni, mint elveszíteni, de az alázatos, szorgos munka eredményt hozhat.
2. Ha a vezér nem elég bölcs ahhoz, hogy szakértőnek adja át az első helyet, a Ford összeomlott volna. Gyurcsány már kipróbálta a lelépést, nem jött be igazán. Orbán esetében elég lenne egy valódi szakértőkből álló tanácsadó testület kinevezése, a tanácsukat azonban tényleg (és nem kamuból, hanem tuti frankón) meg kell fogadni. Róna Péter, Sólyom László, Stadler János, Tölgyessy Péter és Török Gábor a minimális konfiguráció.
3. A Ford romló megítélése a hagyományos Ford-modelleket is leértékelte. A Fidesz márkanév szintén rövid időn belül nagyot vesztett az értékéből. Mivel az eddigi intézkedések blöffnek bizonyultak, a másodosztályba csúszást csak húzónevek leszerződtetésével és érdemi áttörést hozó újításokkal lehet megúszni. Az újításokat -- horribile dictu! -- a hitelminősítők és a pénzpiacok osztályozzák, a közvéleményt pedig a médiumok tájékoztatják róluk.
4. A Ford felismerte, hogy a piac a király, és hogy a vásárlók kollektív döntései megfellebbezhetetlenek. A Fidesz-KDNP-nek célszerű szem előtt tartania, hogy a kormányzati munka vásárlóit választóknak hívják, és hogy kegyeiket GDP-vel, demokratikus jó közérzettel, társadalmi kohézióval lehet elnyerni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése