Az EU új tagállamai (a Cseh Köztársaság kivételével) leépítik a vasutat, a régi tagállamok pedig fejlesztik. Érthető: a modern vasút olcsó, kényelmes, biztonságos, akár 250-nel száguld, 1000 km-en belül környezetkímélő alternatívája a repülésnek. Nincs rajtam rózsaszín szemüveg, feltűnt, hogy a posztmodern német vasút kétszer-háromszor drágább is a mi jegyeinknél. Ennek ellenére nem kétséges, hogy ez a következő évtizedek leghatékonyabb közlekedési/szállítási módja.
Magyarország számára kettős haszonnal járna egy gyors ütemű vasútfejlesztés. Hazai szerelvényekkel láthatnánk el a vasúthálózatot, ami munkahelyeket és GDP-t hozna. Ha sikerül korszerű vonatokat, mozdonyokat gyártanunk, akkor exportra is termelhetnénk. Másrészt soha nem látott vidékfejlesztést hajthatnánk végre a vasút segítségével: tágabb körzetben lehetne ingázni a munkába, államilag támogatott mobilitás bérleteket lehetne bevezetni a bejárók részére. Ehhez persze újra kéne gondolni a vasúthálózatot, a budapestközpontú agy-küllő szerkezet helyett a jelenlegi határokra kéne optimalizálni az összeköttetéseket(még mindig Trianon előtti az elrendezés), átgondolt menetrenddel kéne elérhetővé tenni az országot, átlagban kétszeresére kéne gyorsítani a vonatokat, megszüntetni a késéseket, hogy megbízhatóan, időben odaérjünk. Ez lehetne Magyarország XXI. századi New Dealje. Már csak a kormány támogatása, a hozzáértők bevonása kell hozzá.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése