2011. április 3., vasárnap

Verda ki a fejedből!

Pár napja az egyik EU-elnökségi rendezvényen kék villogóval ellátott fekete Audira lettem figyelmes -- konkrétan arra, hogy milyen kicsi. Közelebbről megvizsgálva Audi sport kupénak bizonyult. Sokféle diplomáciai autót láttam már, sport kupét még nem. Nem szoktak ilyenből kiszállni európai politikusok. Elgondolkodtam, vajon Lázár János híressé vált gondolata (ki mit szerzett, annyit ér) hivatalos kormányálláspont is egyben? Némi szociális érzékenységgel rendelkező állampolgárként a következő tényekre hívom fel az állami autóbeszerzésekről döntő polgártársak figyelmét.

Magyarország egyelőre nem jóléti állam. A lakosság harmada a létminimum környékén vegetál. Az úgynevezett megélhetési bűnözés oka a szociológusok szerint az, hogy a segélyből élők a létminimum alá kerülnek, és nincs más választásuk, mint bűnözni az életben maradásért. A segély kényszerűen legalább 15%-kal alacsonyabb a munkával kereshető jövedelemnél, máskülönben nem sokan akarnának dolgozni. A munkával elérhető jövedelem alapértelmezetten a minimálbér. Logikus, hogy ha a minimálbér a létminimumon van, akkor a segély alatta lesz. Az ún. megélhetési bűnözés ellen úgy tudunk tenni, hogy legalább 15%-kal a létminimum fölé toljuk a minimálbért. Ezt azonban nem lehet központilag elrendelni, mert beleroppan a gazdaság -- ne feledjük: a kormányváltás egyik célja éppen az volt, hogy elkerüljük a gazdasági összeomlást. A minimálbért jelentősen a létminimum fölé emelni csak pár év távlatában, a nemzeti vállalkozások felfuttatásával lehet. Ezt segítheti elő egy jól dolgozó kormány. Nagyon örülni fogok, ha végre sikerül, de ettől még mindig nem leszünk jóléti állam. Milyen autója legyen egy nem jóléti állam politikusainak?

Kellően nagy, erős és üzembiztos, de nem méregdrága, röviden: hivatalos, ám nem hivalkodó. Definíció szerint nem lehet tehát presztízsmárka, azaz Mercedes, Audi, szerintem még VW sem. Az üzembiztosság szempontjának kiválóan megfelel többek között a Toyota, az Opel és a Skoda is. Javaslom, hogy ebből a körből vásároljon az állam szolgálati autókat, és még a miniszterelnök se járjon Skoda Superbnél jobb autóval, mert ennek üzenetértéke van. Egy közepes presztízsű márka azt közvetíti, hogy politikusaink a köznép soraiból, a választók kegyéből kerültek a hatalomba, ahol az állampolgárok érdekeit képviselik/szolgálják. Ergo nem dőzsölnek, míg a nép harmada nyomorog vagy nadrágszíjbehúzva éldegél. Hogy ciki lenne Skodában megjelenni itt meg ott? Csak annyira, amennyire ciki egy "..., de büszke" helyzetben lévő országot irányítani.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése