2013. február 14., csütörtök

Nem kell neked polgári házasság

Fogadjunk, nem tudod megindokolni, minek neked a polgári házasság.

1. Először is, valószínűleg nem tudtad, hogy ez az intézmény a francia forradalom vívmánya. 1792-ben, az állam és az egyház szétválasztásával együtt vezették be, és a forradalom leverése után nem szüntették meg, azóta is hatályban van. Pedig 1799-ben Napóleon,  a felvilágosult császár került hatalomra. Felvilágosult diktátor egy fejlett társadalomban? Ez két lábon járó anakronizmus. Ha Napóleon megtartotta az állam és az egyház szétválasztását, és vele a polgári házasságkötést, azt taktikusan azért tette, mert egyformán meggyűlt a baja a begőzölt forradalmárokkal és a restaurációra szomjazó európai uralkodókkal. Az állam önálló hatalmi ággá tétele Napóleon hatalmon maradását szolgálta. Ha visszavonja a forradalom vívmányait, akkor ő is velük bukik, és a royalisták helyreállítják a királyságot. Leverte hát a forradalmat, de  megtartotta a termékeit. Ezen termékek egyikéhez ragaszkodsz, ha fontosnak tartod a polgári házasság intézményét.

Valószínűleg azt sem tudtad, hogy szintén a francia forradalom terméke a nyaktiló, a pszichopata "forradalmárok" belső leszámolása egymással, valamint a tomboló nacionalizmus, amely végül az I. és II. világháborúhoz vezetett. Olvass utána, fontold meg, melyiket vállalod. Ezek után magyarázd meg, mire kell neked éppen a polgári házasság?

2. Másodszor, a polgári házasságkötés hasznos lehet fékevesztett uralkodók számára, akik szabadulni akarnak nejüktől, de a "csúnya" egyház útjukat állja, mindenféle erkölcsi tilalmakat emlegetve. VIII. Henrik képes volt szakítani a pápával, hogy hivatalosan feleségül vehesse Boleyn Annát. Az angol szerelmesek egyébként több évszázadon át akár pap nélkül is, "Isten színe előtt" örök hűséget fogadhattak egymásnak, így vette el Shakespeare drámájában Romeo Júliát. 1753-tól 1836-ig csak az egyházi szertartás volt elfogadott, mégpedig kizárólag három változatban: anglikán, kvéker vagy zsidó! ceremónia keretében. Más formában, például katolikus szertartással érvénytelen volt. Az angol polgári házasság 1836-tól, Napóleon hatására létezik. Sokkal egyszerűbb lett volna elismerni minden keresztény felekezet házasságkötését. Ha nem vagy vérnősző uralkodó, akkor továbbra sem tudod megmagyarázni, minek neked a polgári házasság.

3. Harmadszor, a polgári házasságkötés hasznos, ha a házasulandók más vallásúak, és ez a tény mindkettőjük számára mellékes. Sajnálatos módon ez az állapot általában csak rövid ideig áll fenn, gyakori a vegyes házasságok kudarca. Amíg dúlnak a hormonok, mindegynek tűnik, hogy neked Chanuka, neki Karácsony, neked Pászka, neki Húsvét, neked 5773. Adar hónap 4. napja, neki meg 2013. február 14. Csakhogy egy idő múlva már az sem mindegy, hogy a végén vagy a közepén nyomja-e a fogkrémes tubust, beéri-e egy kocka csokival, vagy egy egész táblát vág be egyszerre, szorosan egymás mellé teszi-e a cipőjét, vagy csak lerúgja magáról, és hasonlók. Innentől kezdve minden nap eszedbe jut, hogy a család mennyire óvott ettől a házasságtól, az ő családja mennyire ellenezte, és annyi a kapcsolatnak. Kizárólag a keresztény világ vált ennyire nyitottá a polgári vegyes házasságra, a muszlimoknál és a zsidóknál ez az intézmény nem létezik, nem is tervezik bevezetni. Szerintük a leglanyhább kereszténnyel is tilos és érvénytelen házasodni. Általános a meggyőződés, hogy a kiházasodó elárulja a népét, a kultúráját, szégyent hoz az őseire. A hindukat nyugodtan elfelejtheted, náluk a lázadás világcsúcsa, amikor eggyel alacsonyabb kasztbeli hinduval házasodnak. Ha te toleráns keresztényként elfogadod a polgári házasságot, tudd, hogy a gesztusod viszonzatlan, és a vegyes házasságra lépő zsidó vagy muszlim a közössége számára áruló, a gyermekei rendezetlen helyzetűek. Egy hindu számára már a kasztján kívül sincs élet. Magyarázd meg, ha tudod, minek akarsz ilyen elszántan rosszat mindannyiuknak.

4. Negyedszer, a polgári házasság hasznos lehet keresztény hátterű egyházellenesek, illetve nem hívő és/vagy azonos nemű párok számára. Nem kell eljárnod kötelező jegyesoktatásra, nem kell megfelelned mindenféle önkényes hókuszpókusznak, hogy boldog lehess a pároddal. Viszont ha hívő vagy, élő istenkapcsolattal és imaélettel, akkor túl tudod magad tenni ezeken a formaságokon, képes leszel felfedezni az egyházi ceremónia hátterében álló transzcendentális értelmet. Ha nem vagy hívő, akkor nem világos, miért ragaszkodsz a Jézus alapította holtomiglan-holtodiglan házasság kiüresített változatához. A házasság varázsát a szentségi forma adja, anélkül nem az igazi, és persze ritkán tartós. Hiába hívják tehát "házasságnak", te is tudod, hogy nem azonos. Örökölni bejegyzett élettársi kapcsolatban is lehet, ha nálad ez szempont. Hivatalosan dokumentált, határozatlan időre szóló szexuális jogviszonyt minden gond nélkül létesíthetsz a partnereddel, miért akarnád ezt világilag "szentesíteni"? Ha belegondolsz, ez fából vaskarika.

Amennyiben nem vagy guillotinhívű, tomboló nacionalista, vérszomjas uralkodó, zsidók, muszlimok, hinduk rosszakarója, és úgy gondolod, hogy a házasságok nem az égben köttetnek holtomiglan-holtodiglan, hanem kizárólag a földön, ahogy-esik-úgy-puffaniglan, akkor már csak egyetlen érved maradt a polgári házasság mellett: csakazértis, nemtommérdejólesik. Ez a színvonal pedig nem méltó hozzád. Fogadjunk, nem tudod megindokolni, minek neked a polgári házasság.

Egy hasonlat: tegyük fel, nagy dohányos vagy, de nem értesz egyet a jövedéki adóval. Csempészett cigit veszel, mert az olcsóbb, egyszerűbb, kiiktatod Állam Bácsit az ügyletből. Félig-meddig büszke is vagy erre a megoldásra, ugyanakkor jó érzés lenne zárjeggyel ellátott dobozból kihúzni a cigarettát, mert annak mégis más a formája, más a megítélése. Ezért mozgalmat indítasz, hogy a nem adózott cigarettára is lehessen zárjegyet tenni, amely hasonlít a valódi zárjegyre, csak jövedéki adó nélkül, alanyi jogon lehet hozzájutni. Avatott szemmel persze már messziről látszik, hogy nem igazi. Neheztelsz arra, akin látod, hogy tudja, hogy tudod, hogy tudja, hogy tudod, valamiért mégis fontos neked ez a hivatalosan hamis zárjegyszerűség. Pontosan miért?

5 megjegyzés:

  1. Vértes László dühös, mert bevezetik a melegházasságot Franciaországban - ezért e cikk, meg a másik kettő.

    Pedig én szóltam.

    Üdv:
    Gézengúz szelleme

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vértes László szerint a düh nem fér össze az ésszerű gondolkodással. Egy logikai érveket felvonultató poszt nehezen cáfolható pusztán azzal, hogy a szerző esetleg dühös volt, amikor írta. Ha igen, akkor valahol elrontotta a logikát? Amennyiben döcög a logika, erre könnyen rá lehet mutatni. Ha a logika nem döcög, akkor pedig súlytalan érv az esetleges érzelmi állapot.

      Az ésszerű posztoláshoz/kommenteléshez higgadt elmeállapot szükséges.

      Törlés
  2. Gézengúz szelleméhez: Ha utánanézel VL posztjainak, látod, hogy VL egyáltalán nem dühös a melegházasság miatt, csak fél a táliboktól -- az ő világában ugyanis "létösszefüggés" (ez a poszt címe: "Létösszefüggések"), hogy ha több országban legalizálják a melegházasságot, akkor attól Afganisztánban hatalomra kerülnek a tálibok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nehezebb észt használva élni a mindennapokban, de ez ne tartson vissza.

      Például érdemes fejben összeadni a vásárolt holmik árát, mire a pénztárhoz érsz. Kevésbé fogsz meglepődni. Így van ez a bonyolultabb összefüggések feldolgozásával is.

      Az erkölcsről való gondolkodás alapja, hogy jó cselekedetekért jó következményt, rossz cselekedetekért rossz következményt vársz, és vizsgálod, hogy hol, mikor, milyen formában jelentkezik. Részletesebben: http://verteslaszlo.blogspot.hu/2013/02/az-erkolcstan-szabalyai-1-resz.html

      Törlés