Kerényi Imre egy pár napja
közforgalomba került beszédében tekintélyelvű iskolát helyez
kilátásba ( http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=J6JAFaVLqUc#%21 ). Természetesen bekövetkezett az ilyen esetben borítékolható
felhördülés. Én nem riadok vissza ugyan a tekintélyelvű
iskolától, de fontosnak tartom tisztázni, hogy Magyarországon
ilyen iskola bevezetése nem fenyeget.
Tekintélyhelvű például a japán
iskolarendszer. Nagyobbik lányom csereprogram keretében egy hónapot töltött benne, az
egyik jó nevű gimnázium falai között, és elképedve számolt be a
tapasztalatairól. Az újonnan érkezetteket színpadra állították,
ahol tömören bemutatkoztak: név, ország, látogatás célja. A
rövid szöveg végén majdnem összeesett ijedtében, amikor
vezényszóra mintegy ezer torokból harsant az üvöltés: HAI!!! (Magyar tekintélynyelven ezt így mondanánk: kö-szön-jük szé-pen
a be-mu-tat-ko-zást. Így már nem igazán ijesztő. De ott...) Komolyan mondom, beleremegett a föld – tette
hozzá. Nem sokkal később iskolai ünnepségen vett részt, melyet
május végén, tűző napon, 35 fokos hőségben tartottak, három
órán át. A japán diákkal szemben elvárás, hogy ezt az időt
mozdulatlanul, vigyázzállásban töltse, egy túlzás nélkül
appelplatznak nevezhető nagy téren. Az ünnepség alatt szanitécek
szorgoskodnak: hordágyon viszik el azokat, akik kiájulnak a sorból.
A japán, kedves olvasóim, egy tekintélyelvű iskolarendszer. És az eredmény? Nézzük meg a japán autókat, fényképezőgépeket és elektronikát, mennyire gátolja egy tekintélyelvű iskolarendszer a kreativitást. Merészebb álmainkban szeretnénk mi is ennyire "legátolva" lenni.
Amiről Kerényi Imre beszélt, az
szabatos megfogalmazásban egy egészséges tekintélyt felvonultató
iskolarendszer lenne, amelyben elcsendesedik az osztály az óra
elején, és felkészül a tananyag elsajátítására. A gyerek, ha
egyest kap, nem küldi rá a pedagógusra nuncsakus rokonságát, nem videózza a mobilján, hogyan szívatják őt osztálytársai óra közben,
tanulás helyett, és nem várja meg iskola után bátyjával,
valamint annak markos barátaival, hogy ne merje még egyszer
feleltetni. Olyan iskoláról beszél Kerényi Imre, amelyből
használható ismerettekkel távoznak a diákok, hogy helyt
állhassanak a munkaerő-piacon, és eséllyel vegyenek részt a jövő
társadalmában. Ebben az iskolában a tekintély nem elnyomó
hatalom, hanem a felnőtt szabadság kiteljesítője. Az ilyen iskola a közéleti
ismereteken felnőtt állampolgárok mentora, akiknek a választáson
való részvétele felelős döntéseket eredményez.
A baloldali értelmiségi számára
nagy a kísértés, hogy Kerényi Imre előadása kapcsán ismét
rúgjon egyet a szívből utált kormányon. Teheti, megvan hozzá az
agyi tehetsége. Másfelől ott a felelősség, hogy olyan kifogást
emeljen, amivel nem árt a közösségének. Az sem mellékes, mit
szól mindehhez a többi választó. A mai munkanélküliek
átlátják-e, hogy gyermekeik jövőjéről beszéli le őket, aki
száműzné az iskolából a tekintélyt? Nem irigylem az ellenzéket,
mert vagy magába kell fojtania tehetetlen dühét, vagy a kormány
célszerűségével szembehelyezkedve könnyen az SZDSZ hitelességi
szintjére juthat a közélet sorsáról döntő többség szemében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése