Az
ember felnőtt korára egész jól kiismeri magát a valóságban. Amikor autót keres,
nagyjából megvannak azok a szempontok, amelyek alapján el tudja dönteni, melyik
való neki.
Egy
középkategóriás benzinautóról tudni lehet, hogy kb. ezerhatos motorral és százhúsz
lóerővel már elég jól megy, de még nem fogyaszt túl sokat. Ez konkrétan nyolc
liter körüli átlagot jelent száz kilométerenként. Tizenötezrenként olajcserére
kell vinni, kb. harmincezerért. Az éves
szerviz ezzel együtt ötvenezerbe, a két-három évente esedékes nagyszerviz száz-százötvenezerbe
fog kerülni. Egy mai benzinautó motorját kétszázezer kilométerre tervezik, napi
használatban ennél húsz-ötven százalékkal többet is elmegy. Ha két olajcsere között
egy liternél több motorolajat kell utántölteni, akkor tudjuk, hogy erősen
megkopott szegényke, közeleg a motorfelújítás.
A
középkategóriás dízelautóról tudni lehet, hogy lehetőleg nagy köbcentivel érdemes
megvenni, mert a kis térfogatú turbódízel motorokat könnyű túlhajtani, és hamar
szétesnek. Tehát egykilences vagy kétezres motort keresünk, mintegy száznegyven
lóerővel, az három-négyszázezer kilométert is elmegy. Tizenötezrenként ő is
olajcserére szorul, fogyasztása öt-hét liter százon, tempótól és vezetői stílustól
függően. Karbantartása jó darabig olcsó (harminc-ötvenezer/év), és örülünk. Százötvenezrenként
porlasztócsúcsot kell benne cserélni, nagyjából félmillióért, ekkor sírunk. A
motor végnapjairól az tájékoztat, hogy hidegben egyre nehezebben indul. Mikor
nulla fok alatt már egyáltalán nem hajlandó beröffenni, a gatyánk is rámegy a
felújításra.
Az
autóvásárlás tíz éve még férfimunka volt, ma már esélyegyenlőségi alapon bárki
számára hozzáférhetőek a szükséges ismeretek. Tájékozódhatunk barátoktól vagy
utánaolvashatunk a totalcar.hu-n, sőt típusokra lebontva felhasználói
tapasztalatokat, tippeket-trükköket is találunk a nepitelet.hu oldalon. Autók ügyében
rövid úton el tudjuk dönteni, mi hangzik reálisnak, és mi tartozik a mítosz
kategóriába: minden, ami jelentősen eltér a sokak tapasztalata szerinti paraméterektől.
Ha
például azzal hirdetnek egy benzinautót, hogy ezerhatos létére kétszáz lóerős,
három litert fogyaszt százon, ötvenezer kilométerenként szorul olajcserére,
egymillió kilométert is elmegy gond nélkül, és mindezt bagóért megszámítják
csak ma, csak nekünk, akkor minimális ismerettel rendelkezve is gyanút fogunk,
hogy ez egy klasszikus átverés. Itt térek rá a címben ígért lényegre.
Ha
ugyanis a minimális ismerettel rendelkező választónak azzal akarnak eladni egy
pártot, hogy szívdobogtatóan karizmatikus vezetője minimálbérért dolgozik,
egyetlen célja – elődeivel, versenytársaival, sőt utódaival szemben – a tiszta
közélet, a korrupciót csak rendőrségi hírekből ismeri, akkor a választó nem fog
automatikusan gyanút. Ha azt hallja, hogy minden szép lesz, a haza fényre derül,
és ehhez neki nem kell hatékonyabban dolgoznia, nem kell többet adóznia, elég,
ha egy szép vasárnapon jó helyre ikszel, s onnantól a gép forog, ő meg pihen,
akkor elhessegeti magától a gyanút, hogy ez így, ebben a kombinációban nem túl valószínű. A választó nem néz utána,
hogy működik és mennyit fogyaszt a politika gépezete, nem érdekli a környező
országok vagy holmi fejlett angolszász demokráciák tapasztalata, és nem mérvadó
számára az egész világ demokráciáinak mintájául szolgáló amerikai gyakorlat,
amelyről annyit tud, hogy mindenhol van McDonalds, és az amerikaiak “buták”,
mert gőzük sincs, hol van Budapest. Ha így
venne autót a kedves választó, egy hét múlva már vihetné is a bontóba.
A természet rendje, hogy az aszimmetrikus állapotok a szimmetria felé fejlődnek, ezért hosszabb távon vagy a politikában leszünk tájékozottabbak, vagy elfeledjünk, amit az autókról tudunk. Én az előbbit tartom valószínűbbnek. A
tájékozatlanul improvizált közéleti döntések többe kerülnek, mint egy bóvliautó,
ezért nagyon fontos lenne lemondani a téveszméről, hogy a politika a magasröptű
elméletek világa, ahol a büfében is erkölcsfilozóáról szokás elmélkedni. A fenét.
Felesleges integrált matematikai modellt keresni egy ultipartiban. Valójában a
politika a lehetséges nagyon is földi művészete,
olyan könnyen kiismerhető, mint egy 1,3-as Suzuki Swift vagy egy 1,6-os Opel
Astra. A kiismerés hevében azért ne essünk át a ló túloldalára: Ukrajnától nyugatra a politika nem gengszterek
klubja. Az EU tagjaként bízhatunk a demokrácia gyakorlati működőképességében. Elvégre
nyugaton jó ideje használják, és működik, bár nem tökéletes. Következésképp a
szemünknek és az eszünknek higgyünk, ne a vágyainknak. A demokráciának számos
fejlett, működő változata ismert, érdemes őket közelebbről tanulmányozni. A
Wiki temérdek közéleti szócikket tartalmaz, aztán kiváló gyakorlati elemzések
jelennek meg például a torokgaborelemez.blog.hu -n, és én is megteszem a magamét
ezen az oldalon. Alapozásnak első körben ajánlom ezt: http://verteslaszlo.blogspot.com/2011/09/elgorbult-logikank-kiegyenesitese.html
A hasonlat sántít. Legalábbis én magamból indulok ki.
VálaszTörlésIgenis elvárom, hogy a vezető politikus átlagbérért dolgozzon. Mint az orvos, meg az intenzív osztályon dolgozó nővér, meg a jövő generációt alakító tanár, meg a közrendre vigyázó rendőr, meg az életünkre vigyázó mentős.
Az ő munkájuk sem ért kevesebbet, mint egy vezető politikusé, sőt akár a köztisztasági dolgozóé.
Ugyanakkor az átlagszavazó nem ül ölbetett kézzel és nem várja a sült galambot. Haem vért izzadva dolgozik, hogy fizetni tudja a rezsit. Érted? A rezsit és nem autót nézeget.
Amit nézeget, az a vezető politikusok semmittevése, a következmény nélküli hibát hibára halmozása.
Ez van.
Egy francia közmondás szerint nem jó a szekeret az ökrök elé fogni. Ha a politikust megfizetjük, és cserében elvárjuk tőle a jó munkát, hamarosan mindenkit megfizethetünk. Ha mindenkit akarunk megfizetni a politikusok előtt, akkor viszont semmi sem változik, és nem érjük el a célunkat.
VálaszTörlésMaradva az autós hasonlatnál: elvárhatjuk a kocsitól, hogy előbb száguldjon, aztán fogjuk megtankolni, csak mire megyünk ezzel a vágyelvű gondolkodással? Nem jutunk el a következő benzinkútig.
Mindenkit megfizetni - nem előbb és nem utóbb.
VálaszTörlésA politikust jól megfizetik, semmit nem csinál és négy év múlva lelép.
Remélem, addigra mindenki, aki beteg, megtanul külföldön orvost szerezni...
Mert az orvost sem eddig, sem most sem eztán nem fizetik meg jól.